Nasze manekiny na specjalne zamówienia tworzone są na dwa sposoby. Jeśli zamówiona figura jest podobizną osoby żyjącej i zaangażowanej w projekt, zdejmujemy alginatowy odlew twarz [alginat – dentystyczna masa wyciskowa do bezpiecznego ściągania odlewów]. Oto link do video, gdzie pokazany jest ten proces:
Następnie na podstawie odlewu tworzona jest rzeźba portretowanej osoby w plastelinie lub glinie, łącznie z fakturą skóry i najdrobniejszymi detalami.
Jeśli zamawiana figura jest podobizną osoby niedostępnej lub postaci historycznej, rzeźbimy w plastelinie lub glinie jej dokładną podobiznę na podstawie dostępnych materiałów, łącznie z fakturą skóry i najdrobniejszymi detalami.
Podobizna Andy’ego Warhola:
Podobizna jednego z prezydentów Dąbrowy Górniczej w glinie…
…a następnie po ukończeniu całości:
Gdy rzeźba zostanie zaakceptowana przez klienta, zdejmujemy z niej kilkuczęściowy negatyw (formę). Warstwa negatywu bezpośrednio stykająca się z rzeźbą tworzona jest z trwałego, wysokiej jakości silikonu addycyjnego z katalizatorem opartym na platynie (w przeciwieństwie do tańszego, mniej trwałego silikonu kondensacyjnego, z katalizatorem opartym na cynie, używanym często w formierniach przemysłowych). Dzięki silikonowi uzyskujemy perfekcyjne odwzorowanie szczegółów. Warstwa zewnętrzna (wzmacniająca, czyli tzw. „płaszcz” lub „matka”) negatywu tworzona jest z gipsu lub żywicy. Podtrzymuje ona giętki silikon w odpowiednim kształcie.
Pierwsza warstwa silikonu:
Płaszcz z żywicy:
Następnie z negatywu odlewamy silikonową głowę. Tu również korzystamy z wysokiej jakości silikonów addycyjnych, które w przeciwieństwie do kondensacyjnych wyglądają szlachetnie, mają satynowe wykończenie i po odpowiednim pomalowaniu wyglądają jak prawdziwa skóra, a że są przezroczyste, można je barwić na dowolny kolor. Silikony kondensacyjne wyglądają nieco tandetnie, „plastikowo”, za ich pomocą nie można uzyskać tak wysokiego poziomu realizmu, jak z użyciem silikonów addycyjnych. Oto video prezentujące proces odlewania głowy:
Silikonowa głowa jest następnie malowana za pomocą mikstury silikonu, nafty i pigmentów, by skóra wyglądała jak żywa. Niekiedy używa się do tego celu farb alkoholowych, np. Skin Illustrator.
Jeśli figura ma nosić makijaż, wykonujemy go także na tym etapie. Nie używamy kosmetyków do twarzy, ale tworzymy go tego samego rodzaju farbami, co koloryt skóry, by makijaż nie ścierał się.
Następnie w głowę wbijane są włosy (fryzura, zarost, brwi), które następnie strzyżemy i fryzujemy. Niekiedy korzystamy także z peruk lub tupetów. Korzystamy wyłącznie z prawdziwych włosów ludzkich, co wpływa na cenę finalnego produktu.
Na sam koniec wbijamy włosy tworzące rzęsy (najczęściej postaci męskie) lub doklejamy wysokiej jakości, gotowe jedwabne sztuczne rzęsy (postaci kobiece).
Ostatnim krokiem jest wprawienie silikonowej, pomalowanej głowie oczu i zębów. Oczy tworzymy sami z żywicy i specjalnych światłoutwardzalnych lakierów:
Zęby kupujemy w specjalistycznych sklepach dentystycznych:
Ta głowa została zrekonstruowana na podstawie oryginalnej czaszki:
Ręce w wybranej pozie odlewamy tak samo jak głowę za pomocą alginatu z żywego człowieka (niekoniecznie z osoby portretowanej, chyba że istnieje takie szczególne życzenie). Proces tworzenia formy i docelowego odlewu silikonowego jest identyczny jak przy głowach. Obecnie posiadamy już katalog gotowych form rąk w różnych pozach, z których można szybko zrobić odlew silikonowy. Proces wykańczania, malowania itd. wygląda tu tak samo jak przy tworzeniu głów.
Jeśli postać ma mieć nietypowe, długie i/lub kolorowe paznokcie, doklejamy akrylowe tipsy lub formujemy paznokcie z żelu. Krótkie paznokcie są malowane na rękach tymi samymi farbami, co koloryt skóry.
Długość ręki silikonowej zależy od stroju, w jaki ma być ubrana gotowa figura. Silikon sięga 10 cm powyżej linii wyznaczonej przez mankiet czy koniec rękawa. Możliwe jest także wyprodukowanie figury o w pełni silikonowych rękach i ramionach, a także częściowo lub zupełnie nagiej.
Do tego celu wykorzystujemy gotowe manekiny z naszego katalogu. Odpowiednią pozę uzyskujemy, docinając gotowe manekiny. Następnie szpachlujemy je, lakierujemy i malujemy na wybrany przez klienta kolor, zazwyczaj cielisty.